کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف محصولات لبنی پرچرب

 2 آوریل 2015- مصرف ماست و پنیر پرچرب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 23 درصد مرتبط است. از سوی دیگر مصرف گوشت زیاد با افزایش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 همراه می باشد.

 محققان سوئدی یافته های این تحقیق را در مجله ی the American Journal of Clinical Nutritionمنتشر کردند. درتحقیقات قبلی مشخص گردید استفاده ی زیاد از محصولات لبنی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد با این حال در مطالعه ی اخیر مشخص شد محصولات لبنی حاوی اسیدهای چرب خاصی است که با  کاهش خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 در ارتباط می باشد .

به گفته ی محققان میزان خطر ابتلا به دیابت در افرادیکه مقادیر زیادی محصولات لبنی  پرچرب مصرف می کنند، 23 درصد کمتر از افرادیست که حداقل مقدار این محصولات را استفاده  می کنند. به گفته ی دکتر Ericsonمدیر این تحقیقات مصرف زیاد گوشت با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 مرتبط است و این ارتباط بدون  در نظر گرفتن محتوای چربی گوشت است.

محققان به مطالعه ی عادات تغذیه ای 27 هزار فرد 45 تا 74 ساله  پرداختند. شرکت کنندگان  از اوایل ده دهه ی 90 میلادی درمطالعه ی Malmö Diet and Cancerشرکت کردند و در این تحقیق  جزئیات عادات تغذیه ای این افراد ثبت گردید. پس از 20 سال، ده درصد از این افراد (2860 نفر) به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

هدف از این تحقیق روشن شدن اهمیت چربی های موجود در مواد غذایی برخطر ابتلا به دیابت  نوع 2 بود. دراین تحقیق پژوهشگران به جای تمرکز بر میزان کل چربی اشباع مصرف شده به بررسی میزان چربیهای  اشباع منابع مختلف پرداختند.

 محصولات گوشتی ولبنی حاوی چربیهای اشباع هستند اما  برخی اسیدهای چرب اشباع  خاص فقط در محصولات لبنی یافت می شوند این تفاوت می تواند یکی از دلایلی باشد که در اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه موجب شده است مصرف زیاد  گوشت با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 و مصرف مقادیر زیاد محصولات لبنی با کاهش این خطر همراه باشد.

هنگامیکه دانشمندان به بررسی مصرف اسیدهای چرب اشباعی که در محصولات لبنی اندکی بیش از گوشت است، پرداختند متوجه ی ارتباط مصرف این نوع از اسیدهای چرب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شدند. با این حال دانشمندان امکان تأثیر سایر اجزای فرآورده های لبنی موجود در ماست  و پنیر  را در بروز این نتایج رد نمی کنند دراین آنالیز همچنین دانشمندان فاکتورهای تغذیه ای دیگر نظیر تخمیر، کلسیم و ویتامین D و عادات زندگی نظیر  فعالیت فیزیکی را در نظر گرفتند.

با این حال ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که دانشمندان قادر به بررسی واندازه گیری تأثیرات آنها  بر خطر ابتلا به دیابت نبوده اند و این عوامل درافرادیکه  به میزان زیاد از محصولات لبنی پرچرب استفاده می کنند، مشترک باشد. از این گذشته ترکیبات غذایی مختلف می توانند با یکدیگر تداخل کرده  وتأثیرات متفاوتی را ایجاد کنند. برای مثال دریک  مطالعه ی دیگر مشخص گردید اثرات چربی اشباع موجود در پنیر بر افزایش  کلسترول کمتر از  چربی اشباع موجود درکره است.

نویسندگان مقاله می گویند: نتایج این تحقیق نشان میدهد که ما نباید تنها بر محتوای چربی مواد غذایی تمرکز کنیم و بهتر است به آنچه می خوریم(رژیم غذایی خود) توجه نماییم. بسیاری  از مواد غذایی حاوی اجزای مختلفی هستند که برای سلامت  ما مضر یا مفید می باشند ولی برآیند کلی این  تأثیرات مهم است.منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150402081804.htm